KillerKaller

Icon

Just another WordPress.com site

penang

aku belajar diinstitusi dinegeri penang ini.pesepsi pertama aku terhadap negeri ini adalah negeri maju sama dengan selangor dan johor dimana kebanyakkan ekonomi malaysia dijana oleh 3 negeri ini.tak dinafikan aku tidak merasa kolot dimana negeri ini mempunyai kemudahan meskipun aku tak pernah menggunakan kemudahan awam negeri ini.

terbahagi kepada 2 iaitu seberang perai dan bahagian pulau (panggilan orang luar seperti aku).perbezaan bahagian seberang perai dan pulau adalah pulau lebih menarik perhatian pelancong dimana lokasi percutiaan kebanyakan disana.contoh terbaik yang aku boleh berikan batu ferringghi.disana mempunyai pelbagai kemudahan riadah dan tempat rekreasi dimana pengunjung boleh “jungle tracking” pada bila² masa.tidak dilupakan abang tanjung (panggilan mat rempit dipenang) yang selalu merempit disekitar batu ferringghi ini.secara umumnya aku lebih meminati bahagian pulau kerana ia lebih menyeronokan berbanding seberang perai yang kebanyakan adalah kawasan kilang².dari sektor makanan aku tak berapa expert disebabkan aku gemar makanan fast food.

perkara yang aku kagumi adalah cara pihak penang menjaga bangunan lama seperti bangunan peninggalan british.ianya masih elok dan digunapakai.tidak hairan penang dan melaka adalah negeri yang diikhtiraf UNESCO.tak seperti kuala lumpur yang merobohkan penjara pudu semata-mata untuk kepentingan “bersama”.selepas ini mungkin stadium merdeka yang merupakan tempat melafazkan “merdeka,merdeka,merdeka” dirobohkan untuk pembanggunan menara warisan.selepas ini aku nak buat entri pembezaan british dan malaysia dari sudut penjagaan barangan lama dari perspektif yang positif.dan untuk penang tahniah,untuk kl takziah meskipun kl antara kota termaju didunia.

Filed under:

Leave a Reply

